A Dorsum Zrt., a pénzügyi szoftverfejlesztés terén piacvezető vállalat, több mint két évtizede kínál innovatív megoldásokat a vagyonkezelési szektor számára. A Finovate konferenciáról, ahol globális fintech cégekkel versenyeztek, többször is díjjal távoztak. Ez a siker nemcsak a szakmai tudásukat, hanem a vállalat nyelvi felkészültségét is tükrözi, hiszen már a konferenciákon való részvétel is magas szintű angol nyelvi és prezentációs készségeket igényel. Budapesti székhelyük mellett jelen vannak Romániában és Bulgáriában is. Kiemelt figyelmet fordítanak a munkavállalók szakmai és nyelvi fejlődésére.
Interjúnkban Kovácsné Szántai Szilvia, HR igazgató, és Medgyesy Nikolett, HR Business partner mesél arról, hogyan vált a Globus Vállalati Nyelvoktatás kulcspartnerükké, milyen eredményeket értek el a nyelvi képzések terén, és miért tartják fontosnak a partneri együttműködést.
Hogyan kezdődött együttműködésük a Globus Vállalati Nyelvoktatással? Mi motiválta a vállalatot, hogy nyelvi képzést vegyenek igénybe?
Szilvia: 2007-ben kezdtünk olyan nyelvi képzési partnert keresni, aki megfelel a stratégiai céljainknak. Fontos szempont volt, hogy a képzések nyomon követhetők legyenek – vizsgákkal, szintfelmérésekkel és folyamatos visszajelzésekkel. Több nyelviskolától is ajánlatot kértünk, de a Globus hozzáállása és rugalmassága kiemelkedett. Velük együttműködve már a kezdetekkor egy szakmai szótárt hoztunk létre, ami hatalmas segítséget jelentett a kollégák szakszókincsének fejlesztésében.
Milyen üzleti kihívásokban tudott segíteni a nyelvoktató partner? Milyen szerepe volt a nyelvoktatásnak a cég fejlődésében?
Szilvia: A nyelvoktatás elindítása óta rengeteget fejlődtünk, még akkor is, ha voltak stagnáló időszakaink. A legnagyobb eredmény, hogy a képzést igénybe vevő kollégáink már magabiztosan vállalják az angol nyelvű kommunikációt, akár ügyfelekkel, akár nemzetközi csapatokkal dolgoznak együtt. A szókincsük és a szakmai nyelvhasználatuk rendkívül sokoldalúvá vált és folyamatosan fejlődnek.
Hogyan zajlik a nyelvoktatás a gyakorlatban a Dorsumnál?
Nikolett: Csak angol nyelvet oktatunk, mert ez a leginkább használt nyelv a vállalatnál. A képzések két fő formában érhetők el: csoportos órák, ahol meghatározott tananyag alapján haladnak, és egyéni foglalkozások, melyek konkrét, személyre szabott célokra fókuszálnak – például szókincsfejlesztésre vagy ügyfélprezentációkra. A heti óraszám változó, jellemzően heti egy-két alkalommal találkoznak a tanárok a kollégákkal.
Az Önök nemzetközi környezetében milyen speciális helyzetekre kellett nyelvi képzésekkel felkészülni?
Nikolett: Például brit ügyfeleink esetében nem csak a nyelv helyes használatára, hanem a kulturális háttérre is felkészítjük a kollégákat. Fontos, hogy ne csak a szakmai, hanem a kötetlen beszélgetésekben, a „small talkban” is magabiztosak legyenek. Ilyenkor szó eshet például ünnepekről vagy szokásokról, amelyek segítik az üzleti kapcsolatépítést.
Milyen sikereket tudnának kiemelni a program kapcsán, például nemzetközi rendezvényeken?
Szilvia: Számos külföldi konferencián veszünk részt, ahol a kollégák az oktatáson tanult szófordulatokkal és prezentációs technikákkal magabiztosan szerepelnek. Többek között a Finovate konferencián – ahol fintech cégekkel versenyeztünk-, több alkalommal sikerült elhoznunk az első díjat. Ez nemcsak a szakmai tudásról szólt, hanem arról is, hogy a prezentációkhoz szükséges finomhangolások a nyelvtanulás révén történtek meg. Itt mindenki angolul beszélt, az elődásokhoz ezen túl kellett egy-egy poén, egy-egy szófordulat, ami megfogja a közönséget.
Miben látják a jó partnerség alapját a nyelvoktató céggel?
Szilvia: Vezetői szinten egyértelműen partnerként tekintünk a Globusra. Bármilyen elakadásunk van, nyitott fülekre találunk náluk, és mindig a legjobb megoldást keresik.
Nikolett: Napi szinten a rugalmasságuk és szakmaiságuk emelhető ki. Minden kérdésünkre van javaslatuk, és amikor a COVID bejött, már kész módszereik voltak az alkalmazkodásra. A tanárok és a diákok párosítása mindig remekül működik, és bármilyen problémára gyorsan találunk megoldást.
Milyen további nyelvi célokat szeretnének megvalósítani a közeljövőben?
Szilvia: Továbbra is kiemelt célunk, hogy a nyelvi képzéseket a projektek igényeihez igazítsuk, különös tekintettel az Egyesült Királyság ügyfeleire. A román és bolgár kollégák nyelvi szintje alaphangon nagyon magas, Magyarországon nagyobb a lemaradás, a magyar munkavállalóink számára továbbra is több lehetőséget szeretnénk biztosítani, hogy még gördülékenyebb legyen az együttműködés. A munkavégzés nyelve a magyar, de a leányvállalatok közötti kommunikáció nyelve az angol, és egyre több dokumentáció angolul készül. Az angol nyelv napi szinten egyre fontosabbá válik, különösen, hogy az első brit munkavállalónk is csatlakozott hozzánk ebben a hónapban.
A külföldi piacszerzés továbbra is stratégiánk, és fontos, hogy a leendő ügyfelek ne érezzék, hogy nem egy angol nyelvű partnerük van. Az a tapasztalatunk, hogy erre különösen érzékenyek az Egyesült Királyságban.
Érzékelik-e a nyelvi program hatását a motiváció vagy munkaerő-megtartás terén?
Szilvia: Ez egy összetett kérdés, de azt elmondhatjuk, hogy a nyelvi képzés motiváló tényezőként jelenik meg már a beléptetés során is. Teljesen finanszírozzuk a képzéseket, és igyekszünk rugalmasan kezelni, hogy a munkaidő alatt vagy azon kívül történjenek. Ez a kollégák számára nagy hozzáadott értéket képvisel.
Önök is részt vesznek a nyelvi képzésekben. Milyenek a személyes tapasztalataik?
Szilvia: Személyesen abszolút elégedett vagyok a nyelvi képzéssel. Több tanárral tanultam már az évek során, és azt látom, hogy a Globus csapata nagyon különleges csapat, akik rendkívül támogatóak és szakmailag felkészültek. Itt kezdtem el az angolt tanulni, és annak ellenére, hogy voltak kihagyások, mára napi munkám során egyre többször használom. Írásban magabiztosabb vagyok, de szóban még mindig van hova fejlődnöm – ez néha komfortzónán kívüli helyzeteket teremt, de ez is része a tanulási folyamatnak.
Az online oktatás bevezetése óta számos új platformot és napi szinten használható, munkát támogató eszközt ajánlottak, amelyekkel folyamatosan gyakorolhatok. Ez nagyban segíti a fejlődésemet és új gondolkodásmódot igényel az angol nyelvhasználat. A „jóleső büszkeség” érzése pedig minden alkalommal előtérbe kerül, amikor visszagondolok az eddig megtett útra.
Ajánlanák a Globus Vállalati Nyelvoktatást más vállalatoknak?
Szilvia: Az egyénre szabott megoldásaik és a szakmaiságuk kiemelkedő. Minden HR-szakembernek csak ajánlani tudom, hogy próbálják ki.
Nikolett: Ha valaki nemcsak beszállítót, hanem igazi partnert keres, akkor a Globus a legjobb választás. Mi napi szinten tapasztaljuk meg, mennyire megbízhatóak és hatékonyak.