A nyelvi képzés sikerének 5 alappillére – tippek HR szakembereknek

A vállalati nyelvi képzések nemcsak a munkavállalók fejlődését gyorsíthatják fel, de jelentősen növelhetik egy cég versenyképességét is. A HR kezében van a kulcs ahhoz, hogy a megfelelő képzések tervezése és lebonyolítása valódi sikert hozzon. De hogyan érhető el, hogy ezek a képzések ne csak kötelező körök legyenek, hanem valódi értéket teremtsenek?

Íme 5 sarokpont, melyek segítenek kihozni a maximumot a nyelvi képzésekből, hogy munkavállalói hatékonyan fejlődjenek, és a cég is profitáljon belőle. A harmadik ráadásul még sok pénzt is megspórolhat a cégnek.

1. Fókuszban az üzleti célok

A nyelvi képzések sikerének alapja az, hogy a cég igényei pontosan definiálhatóak legyenek. Nemzetközi piacon működve a munkavállalók idegennyelv-tudása kulcsfontosságú. A HR-nek össze kell fognia az üzleti vezetőkkel, hogy kiderüljön, milyen nyelvi kompetenciák kellenek a sikerhez. Ha az általános nyelvi képzés kevés,  a specifikus képzési programok közvetlenül támogathatják a cég stratégiáját, mindennapi működését. Ha a vállalat tisztában van a célokkal, a képzési partner is pontosabban fog tudni segíteni – ezáltal a befektetés sokkal jobban megtérül.

Fontos meghatározni ezeket a célokat, és a nyelviskolával kötött szerződés előtt tisztázni a konkrét elvárásokat, hiszen egy standard nyelvi kurzus felépítése eltérhet a célzott nyelvi képzéstől. SMART célok meghatározására is lehetőség van, ilyenkor általában egy konkrét célt igyekszünk elérni rövid lefolyású tréningek tartásával.

2. Egyéni igények

Nincs két egyforma munkavállaló, ezért a nyelvi képzések során is érdemes figyelembe venni az egyéni fejlesztési igényeket. Talán valakinek az üzleti levelezés az erőssége, de a telefonos kommunikációval még hadilábon áll. Ha a képzési tervet személyre szabja, nemcsak a hatékonyságot növeli, de a munkavállalók is elkötelezettebbek lesznek a tanulás iránt.

Egy személyre szabott képzés sokkal nagyobb motivációt ad, mint egy általános kurzus, amit „csak úgy” kapnak. Érdemes figyelembe venni az időbeosztást is, hiszen egy túlhajszolt munkavállaló kevésbé lesz eredményes a nyelvtanulásban.

3. Kis csoport, nagy hatékonyság

Az idő pénz – ezt egy HR-esnél senki nem tudja jobban. De hogyan lehet időt spórolni a nyelvi képzéseken? Első lépés: a képzés pontos szintfelméréssel induljon! Ezután érdemes megállapodni a képzési partnerrel a szükséges időtartamról. A túlzsúfolt csoportok hátráltatják a fejlődést,  2-3 fő az ideális létszám, 4 – legfeljebb 6 fő még megfelelő ahhoz, hogy mindenki aktívan részt vehessen a tanulásban.

Az sem mindegy, hogy a résztvevők azonos tudásszinten vannak-e, hiszen ha valaki lemarad, az önbizalma is csökken. A csoportok tudásszintjeinek összehangolása így alapvető fontosságú. Továbbá a teljesítmény nyomon követése sem maradhat el – legyen szó köztes értékelésekről vagy záróvizsgákról, ezek segítenek felmérni, hol tartanak a munkavállalók, és szükség van-e további fejlesztésekre.

End-to-end szolgáltatásunk lévén a nyelvi tanfolyamok közben és lezárultával is értékelések segítségével adunk visszajelzést a célok eléréséről. Ez az értékelés hasznos információkat tartalmaz a munkavállalók kompetenciáinak fejlődéséről, amit a HR  a teljesítményértékelésekben felhasználhat.

4. Folyamatos fejlődés

A nyelvtanulás nem sprint, hanem maraton. Egy-egy képzési blokk között nem érdemes túl hosszú szünetet tartani, mert a megszerzett tudás könnyen elkopik. A legjobb, ha rövid szünetekkel ütemezi egymás után a képzési modulokat, így a munkavállalók folyamatosan fejlődhetnek.

Ha például több műszakos rendben dolgoznak a munkatársak, a nyelvórákat az időbeosztásukhoz igazítva el lehet kerülni a túlterhelést, és az érdeklődés is fenntartható. Egy jó nyelvi szabályzat aranyat ér: ha a nyelvóra munkaidőn kívül zajlik, a szabályzat világossá teszi, hogy ez hogyan lesz kompenzálva.

Ha jól használjuk, akkor a nyelvi kompetenciafejlesztés az egyik leghatékonyabb belső motivációs eszköz, hiszen a  munkavállaló is érdekelt abban, hogy teljesítményének értékelésekor vagy egy lehetséges előléptetésnél a nyelvtudás pozitívan befolyásolja feletteseit.

5. Minőség mindenek felett

Hiába a legjobb tervek, ha a nyelvi képzés minősége nem üti meg a mércét. Válasszon olyan nyelvi képzési partnert, ahol magasan kvalifikált, tapasztalt tanárok dolgoznak, és amelyik folyamatosan fejleszti a saját oktatóit is. Ahogy a munkavállalókra, úgy érdemes odafigyelni a partnerekre is: olyan nyelviskolát keressen, ahol az adminisztráció terhét is leveszik a válláról, és tanácsokat adnak a képzési stratégiához. A sikeres nyelvi képzés  – egyéb előnyei mellett – friss energiát hoz a cégbe, és emeli mind a vállalat, mind a munkavállalók presztízsét.

Szerző: Pogátsnik László

Vállalati nyelvoktatás


Ezek is érdekelhetik