Hogyan telik egy vállalati nyelvoktató napja?

Nyelvoktatói naptárunk jó szakemberekhez méltón általában nagyon telített, hiszen a vállalati nyelvórák mellett az azokra való alapos felkészülés is sok időt igényel. Mindezek mellett beleszólással bírunk saját időbeosztásunkra – ez rugalmasságot biztosít számunkra, lehetővé téve, hogy a munkánk mellett saját fejlődésünkre is koncentrálhassunk. Ez a rugalmasság nagyfokú önfegyelmet és szervezőkészséget igényel. Mai blog bejegyzésünkben betekintést nyerhetnek a mindennapjainkba, és átfogó képet kaphatnak arról, hogyan készülünk fel az óráinkra, valamint arról, miért érezzük hivatásnak a szakmánkat, és miért szeretjük annyira.

Nem pusztán oktatóként definiáljuk magunkat. A célunk minden esetben az, hogy csoportjaink a lehető legszélesebb körű ismeretekkel gazdagodjanak, olyanokkal is, amik túlmutatnak a nyelvi fejlődésen. A kulturális ismeretek bővítése, a közös élmények és a folyamatos nyelvi fejlődés: egy elhivatott nyelvtanár ezek mindegyikét szeretné a tanulóinak nyújtani.

Reggel: előkészületek és kezdetek

A vállalati nyelvtanárok napja korán kezdődik, hiszen a nagyvállalatok munkatársai gyakran már a reggeli órákban is készen állnak a nyelvórákra. Órák előtt, között kollégáink általában átnézik a napi teendőket, ellenőrzik a tananyagokat és amennyiben szükséges, kiegészítik a tananyagokat extra tartalmakkal. Az órákra való felkészülés rengeteg időt és energiát igényel, de személyes döntés, hogy ezt valaki a letanított órái után teszi, vagy a kora reggeli órákban.

Délelőttök

Az első órák általában a legenergikusabbak, hiszen a résztvevők frissen érkeznek az órára. Egy átlagos vállalati nyelvóra 60-90 perc hosszúságú, és gyakran kiscsoportos formában zajlik, hogy mindenkinek lehetősége legyen aktívan részt venni. Az órák felépítését igyekszünk változatosan kialakítani, így kezdésként rövid bemelegítő beszélgetés, majd nyelvtani gyakorlatok, szókincsfejlesztés és beszédgyakorlatok következnek.

A vállalati nyelvtanár napja gyakran szoros időbeosztás szerint zajlik, így az első óra után gyorsan következik a második. Ilyenkor alig pár perc áll rendelkezésre, hogy a tanár mentálisan fekészüljön  az új csoportra, melynek szereplői teljesen más vállalati környezetből vagy adott esetben más szektorból is érkeznek. Az online tanórák vitathatatlan előnye, hogy nem megy el idő az egyik helyszínről a másikra történő utazással, így munkatársaink, ha akarják, teljesen fel tudják tölteni órákkal a naptárukat.

Ebédszünet

Az intenzív délelőtti órák után a tanároknak is szükségük van egy kis szünetre, amit gyakran adminisztratív teendőkkel töltenek, de a vállalkozói lét adta lehetőséggel élve általában ilyenkor van idő napközben privát teendőket intézni. Mivel mindenki a saját időbeosztása alapján tervezi meg a napját, így belefér a napba a gyerekek körüli teendők elvégzése vagy akár hivatalos ügyek intézése is. Az a fajta szabadság, melyet az online tér valamint a saját időbeosztás tesz lehetővé, hihetetlenül vonzó életpályát kínál egy vállalati nyelvoktató számára. Erről részletesebben következő blog bejegyzésünkben írunk majd.

Délutáni órák

A délutáni órák általában kevésbé intenzívek, mivel a résztvevők már a munkanap közepén járnak és mentálisan terheltebbek, mint a reggeli órákban. Ilyenkor a tanároknak néha kreatívabb módszereket kell alkalmazniuk, hogy fenntartsák a tanulók figyelmét és motivációját. A különböző digitális eszközök, applikációk vagy segédanyagok rendkívül fontos szerepet játszanak a munkában, így könnyen tudnak napszaktól függően alkalmazkodni tanulóik fizikai és mentális teljesítő képességéhez.

Esték és hétvégék

Jellemzően ezek azok az időszakok, amelyek leghatékonyabban az órák tervezésére fordíthatók. Oktatóinknál nincsenek dobozos, “konzerv” órák, hiszen a tanulók is sokszor hoznak be új témákat, melyekre akár rögtön válaszkész megoldást kell adnunk. Az esték és a hétvégék az önképzésről szólnak, új felületek, applikációk, szakmai anyagok felkutatásával telnek. Sokszor észrevehető, hogy a tanárokat az  internet szinte beszippantja, hiszen végtelen tárháza azoknak az anyagoknak, melyek érdemesek arra, hogy beillesszék az óravázlatba.

Ez általában napi 2-3 órát vesz el az időből, de az elvesz rossz kifejezés. Valójában folyamatos fejlődésben tartja a tanárokat, és bizony ki kell mondani, hogy inkább izgalmas és élvezetes, mintsem teher ez számukra. A tanári állás egy hivatás. Mi pedig büszkék vagyunk rá, hogy ugyanaz a cél motivál bennünket. Átadni a tudást, új embereket megismerni és sikeresen zárni minden elvállalt kurzust.

Alapvetően milyen tényezők befolyásolják a nyelvtanárok időbeosztását?

Kollégáink szabadon dönthetnek arról, hány tanfolyamot vállalnak el szerződésszerűen egy adott időszakban, ennek függvényeként azt is, hány tanórát tartanak egy napon. Tanáraink rendszerint 30, 60 vagy 120 órás tanfolyamokra szerződnek. Ez fontos tényező, mivel vannak olyan kollégák, akik élethelyzete nagyobb rugalmasságot bír el, és ehhez anyagi célok is társulnak. Így jellemzően több órát vagy tanfolyamot vállalnak, mint azok a kollégák, akik akár kisgyermek mellett dolgoznak cégünknél.

A tervezés során az is fontos szempont, hogy jellemzően a nyári hónapokban zajlanak a céges szabadságolások, emiatt ez az időszak sokkal kevésbé intenzív. Előfordul az is, hogy ilyenkor teljesen abbamaradnak a kurzusok, így egy nyelvtanár számára 9, maximum 10 hónap áll rendelkezésére hogy az éves bevételét megkeresse. Ezek azok a tényezők tehát, melyek a leginkább befolyásolják a hétköznapokat.

A tanári pálya olyan hivatás, amely egy életre meghatározza az identitásunkat.  Így minden órára igyekszünk úgy felkészülni, hogy a lehető legtöbbet nyújtsuk, megszolgálva tanulóink bizalmát.

“A nap végén a sikerélmények és a diákok fejlődése minden fáradságot megér.”

Szerző: Bókai Daniella

Vállalati nyelvoktatás


Ezek is érdekelhetik